ul. Gorajska 6, Warszawa, Polska 662 280 482, 600 206 094
PROFESJONALNE DORADZTWO I SZKOLENIA

Assessment Development Center Online – jak wygląda i czy może być skuteczne?

Strona główna Assessment Development Center Online – jak wygląda i czy może być skuteczne?

Obecna sytuacja na świecie wymusza na wielu branżach chociaż częściowe wprowadzenie działań zdalnych. Jeszcze przed pandemią obszar HR testował narzędzia pozwalające przeprowadzać rekrutację online. Podobnie jest z badaniem kompetencji. Assessment Center Online oraz Development Center Online to coraz częściej wybierane metody oceny kandydata/pracownika bez konieczności bezpośredniego spotykania się z nim.

Czym jest Assessment & Development Center Online?

Development i Assessment Center Online to innowacyjne metody, które weryfikują kompetencje kandydatów, a także osób już zatrudnionych. Zatem mogą być stosowane zarówno podczas rozmowy rekrutacyjnej, jak i okresowej oceny pracowników. Ich podstawą jest wielowymiarowość oceniania. Do udziału zapraszanych jest od 4 do 8 osób, którym przydzielane są określone zadania. Najczęściej wykorzystuje się dyskusje, prezentacje, case study, gry symulacyjne oraz in basket. Metody te realizuje się poprzez wideorozmowy – do których potrzebne są jedynie: komputer, kamera, mikrofon i dobre łącze internetowe. Wyniki są rejestrowane i porównywane z innymi (w przypadku oceny pracownika) lub z wymaganiami na dane stanowisko (w przypadku oceny kandydata).

Międzynarodowe wytyczne Assessment i Development Center Online (AC/DC)

Aby sesja Development i Assessment Center Online była równie skuteczna, co ta w formie tradycyjnej, powinno w niej uczestniczyć przede wszystkim wielu obserwatorów oraz sprawdzane powinny być różne kompetencje kandydata/pracownika. Ocenę należy rozpocząć od klasycznej analizy stanowiska pracy – tak jak w przypadku tej metody w wersji face2face. Zachowania opisane w kompetencjach można zaobserwować podczas rozmowy internetowej. W Assessment & Development Center Online nie może zabraknąć wielowymiarowej oceny – na którą składają się obserwacje, a także wywiady i wyniki testów. Jeśli chodzi o raport – nie ma znaczących różnic między raportem z AC/DC przeprowadzanego zdalnie, a takiego w modelu tradycyjnym. Drogą internetową można bardzo szybko i łatwo przedstawić uczestnikom raport i wystosować do nich odpowiedni feedback. Jeśli uczestnicy wyrażą zgodę, sesję można nagrać i wielokrotnie analizować.

Zalety i wady AC/DC Online

Największymi zaletami tej metody w wersji zdalnej jest większa elastyczność czasu i miejsca – uczestnicy mogą wziąć udział w sesji niemal w każdym miejscu z dostępem do internetu, to znacznie poszerza grupę potencjalnych uczestników rozsianych po całym świecie. Możliwość odbywania sesji we własnym domu zwiększa komfort, a obniża poczucie stresu wywołanego przebywaniem w nowym miejscu – to może pozytywnie wpłynąć na wyniki wykonywanych podczas AC/DC zadań. Większa elastyczność dotyczy także asesorów, a to przekłada się na szybsze pojawienie się wyników sesji.

Z kolei wadą zdalnej realizacji AC/DC może być większe prawdopodobieństwo problemów technicznych – czy to z jakością połączenia, czy z niekompatybilnymi narzędziami. Sesje AC/DC Online wymagają podejść próbnych, które pozwalają wyeliminować większość przeszkód ze strony technicznej. Niektóre osoby mogą odczuwać większy niepokój podczas takiej formy spotkań, a co za tym idzie – ich sprawność podczas wykonywania określonych zadań może być niższa. Największą wadą AC/DC w wersji zdalnej okazuje się brak możliwości bezpośredniej rozmowy, która pozwala na bardziej skuteczną ocenę mowy ciała i mimiki twarzy – są one istotne zwłaszcza przy ocenie kompetencji prezentacyjnych kandydata/pracownika.

Skuteczność oceny AC/DC realizowanej w formie online może pozostać na wysokim poziomie, o ile organizacja sesji powierzona jest profesjonalistom, którzy fachowo ją zaplanują i zrealizują. Chcesz wprowadzić Assessment & Development Center Online w swojej firmie? Zostaw to HR-owi dla Biznesu! Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami!