ul. Gorajska 6, Warszawa, Polska 662 280 482, 600 206 094
HR dla Biznesu
kontakt@hrdlabiznesu.pl

Kultura organizacyjna

Strona główna Rozwiązania Kultura organizacyjna

Kultura organizacyjna

Jej diagnoza i zmiana jest ważnym zadaniem mającym duży wpływ na efektywność organizacji.

Kultura organizacyjna określana jest jako zbiór norm społecznych, wyznawanych wartości, dominujących przekonań, niepisanych norm i reguł zachowań ludzi w organizacji, które będą łączyć wszystkich pracowników firmy.
Zbudowanie adekwatnej kultury organizacyjnej pomaga pracownikom rozumieć misję i strategię organizacji oraz zidentyfikować się z celem organizacji i dążyć do jego realizacji w zgodzie ze wspólnymi wartościami.

Opis

Kultura organizacyjna może być adekwatna lub nieadekwatna do danego modelu biznesowego, strategii, produkty/usługi, posiadanych zasobów i sytuacji konkurencyjnej. Jeśli przeprowadzone badanie wskazuje na to, że istniejąca kultura nie wspiera realizacji celów organizacji, wspólnie z naszymi klientami wypracowujemy i pomagamy wprowadzić niezbędne zmiany.

Kultura jest plastyczna i pozwala się zaprojektować, a właściwie dobrana kultura wspierająca realizację wizji, misji i strategii firmy zwiększa konkurencyjność organizacji na rynku. W badaniu kultury opieramy się na modelu wartości konkurujących K.S. Camerona i R.E. Quinna. Biorąc pod uwagę takie kryteria jak elastyczność i swoboda działania, stabilność i kontrola, orientacja wewnętrzna/integracja oraz orientacja zewnętrzna/zróżnicowanie możemy określić 4 profile kultur. Każdy z 4 profilów kultur ma swoją specyfikę, tzn. określony typ lidera, kryteria efektywności i reguły zarządzania.

Korzyści

Zbudowanie adekwatnej kultury organizacyjnej:
  • wspiera realizację strategii oraz efektywność funkcjonowania firmy, a co za tym idzie pomaga osiągać większe zyski.
  • zwiększa konkurencyjność organizacji na rynku
  • pomaga przyciągnąć do firmy cennych pracowników wyznających te same wartości
  • zwiększa zaangażowaniepracowników
  • umożliwia stosowanie jednolitych sposobów pomiaru i kryteriów oceny efektów pracy
  • usprawnia komunikację i współpracę w organizacji

Jak działamy

Zmiana kultury jest ściśle związana ze zmianą zachowań poszczególnych osób. Dopóki nic się nie zmieni w sposobie myślenia menedżerów, kultura przedsiębiorstwa też nie ulegnie zmianie. Dlatego choć do badania kultury zapraszamy wszystkich pracowników w organizacji, strategiczne obszary do zmiany kultury wypracowujemy już warsztatowo z kluczowymi menedżerami w organizacji.

Proces realizujemy następująco:
  1. Wywiady z kluczowymi osobami w organizacji (zarządem, menedżerami, ekspertami) Przeprowadzenie badania wśród wszystkich pracowników firmy
  2. Analiza wyników i opracowanie wstępnych wniosków i kierunków zmian kultury do weryfikacji podczas warsztatu z menedżerami.
  3. Warsztat z kluczowymi menedżerami w organizacji, a na nim:
  • zdefiniowanie stanu obecnego i pożądanych kierunków zmian kultury w kontekście kryteriów jakości, strategii efektywności, komunikacji i stylu zarządzania,
  • określenie profilu pracownika i lidera
  • opracowanie planu wdrożenia zmian
  1. Konsultacje dla zarządu i menedżerów na etapie wdrażania zmian kultury.
  2. Podsumowanie efektów prac nad zmianą kultury organizacyjnej.