ul. Gorajska 6, Warszawa, Polska 662 280 482, 600 206 094
PROFESJONALNE DORADZTWO I SZKOLENIA

Metoda 360 stopni w ocenie pracowniczej – badanie kompetencji pracownika

Strona główna Metoda 360 stopni w ocenie pracowniczej – badanie kompetencji pracownika

Rzetelny feedback jest niezbędny do rozwoju zawodowego. Zatem jaki sposób oceny pracownika najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie? W dzisiejszym wpisie bierzemy pod lupę ocenę kompetencji metodą 360 stopni. Zapraszamy do lektury! 

Najpopularniejszym modelem oceny pracowniczej jest metoda 180 stopni – wówczas pracownik oceniany jest przez swojego przełożonego oraz samego siebie. Finalna ocena pracownika jest zatem nieco ograniczona i narażona na subiektywizm. Jeśli pomiędzy pracownikiem, a jego przełożonym często dochodzi do konfliktów, ocena pracownika może być zaniżona. Natomiast, gdy relacje pracownika z przełożonym bardziej przypominają te łączące przyjaciół, ocena pracownika może być z kolei zawyżona. Metoda 360 stopni daje o wiele szerszy obraz kompetencji pracowniczych, bierze w niej udział więcej osób, a co za tym idzie – wynik jest bardziej obiektywny i rzetelny.

Czym jest ocena kompetencji metodą 360 stopni?

Ocena 360 stopni to sposób oceny pracownika. W procesie biorą udział nie tylko pracownik i jego przełożony, ale także współpracownicy, inni pracownicy działu, kadra zarządzająca, a często nawet i klienci. Aby ocena pracownika 360 stopni mogła zostać przeprowadzona, należy przygotować ankietę. Za jej pomocą ocenia się kompetencje danego pracownika, a także wskazuje obszary, które może poprawić lub udoskonalić. Ankieta jest anonimowa, by uczestnicy czuli się swobodnie i dali szczerą opinię.

Przebieg badania 360 stopni

  1. Wyznaczenie zespołu osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie badania, analizę zebranych materiałów i sporządzenie raportu. Przeprowadzeniem oceny metodą 360 stopni mogą zająć się specjaliści z zewnętrznej firmy. 
  2. Poinformowanie ocenianej osoby o rozpoczęciu badania.
  3. Zwrócenie się do wszystkich uczestników badania z prośbą o ocenę danego pracownika.
  4. Zebranie i analizowanie wyników oraz sporządzenie raportu przez zespół przeprowadzający badanie. Na podstawie wyników wyznaczana jest ścieżka rozwoju pracownika. 
  5. Przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem i zaprezentowanie mu efektów badania.

Kiedy stosować ocenę 360 stopni?

 Metoda 360 stopni może być wykorzystana jako narzędzie jednorazowe, ale doskonale sprawdza się także w roli okresowej oceny cyklicznej. Nie polecamy jednak przeprowadzania oceny 360 stopni w trakcie dużych zmian w firmie (np. fuzji) – może to negatywnie wpłynąć na przebieg i wyniki badania. 

Metoda 360 stopni w ocenie pracownika: wady i zalety

Ocena pracownicza 360 stopni jest bardzo rozbudowana, dzięki temu pozwala uzyskać wielowymiarowe wyniki. To rzetelny rodzaj oceny kompetencji. Przez to, że badanie wykonuje się anonimowo, można liczyć na obiektywne wyniki. Dzięki metodzie 360 stopni można lepiej zaplanować rozwój na kolejny rok pracy. 

Główną wadą oceny metodą 360 stopni jest długi czas jej przeprowadzania. Jak wspomnieliśmy, jest to metoda dokładna, udział w niej może wziąć nawet kilkadziesiąt osób. Nic więc dziwnego, że zebranie danych, ich analiza i przedstawienie w formie raportu wymaga nakładów czasowych i finansowych. Efektywność metody 360 stopni jednak znacznie przewyższa jej wady.

Chciał(a)byś przeprowadzić ocenę pracowników w swojej firmie, wykorzystując metodę 360 stopni? Pozostaw to zadanie specjalistom z HR dla Biznesu!